Vad är strategi? Skapa en framgångsrik plan för ditt företag

Vad är strategi? Komplett Guide
Innehållsförteckning

Vad innebär det att upprätta en strategisk plan? Hur bör den genomföras och vilka ska involveras? Vi reder ut vad en strategi är.

Idag har de flesta företag flera strategier för sina verksamheter. Ofta bryts en mer övergripande företagsstrategi ned i områdesspecifika strategier som exempelvis marknadsstrategi, varumärkesstrategi och hållbarhetsstrategi.

Strategi handlar om att göra medvetna val och förstå kundpreferenser. En strategi innebär ofta långsiktig planering och strategisk planering.

Begreppet är brett och kan användas i flera sammanhang, men vad betyder det egentligen? För alla är det inte helt självklart vad en strategi är, vad det innebär att upprätta en strategisk plan, hur den sedan bör genomföras samt vilka som ska involveras.

En affärsstrategi är en del av den övergripande företagsstrategin.

I följande artikel bidrar vi till klarhet i hur vi på Kunskapspartner ser på en strategi och vilken funktion vi anser att den ska fylla. Vi tar avstamp i den övergripande företagsstrategin.

Vad är strategi

Syftet med en företagsstrategi

En företagsstrategi ska besvara frågorna:

  • Var är vi idag?
  • Vart vill vi vara?
  • Hur tar vi oss dit?

En tydlig strategi kan ge en konkurrensfördel.

Det krävs alltså 1) en korrekt analys av nuläget, 2) en tydlig målbild och 3) en plan för hur målet ska uppnås. Tydligt definierade mål och strategier hjälper organisationer att uppnå sina affärsmål. För att lyckas med sin företagsstrategi gäller det dessutom att involvera hela organisationen. Det är därför viktigt att beskrivningen av strategin är formulerad på ett sätt som gör att alla i företaget förstår. En stark marknadsposition är ett av målen med en företagsstrategi.

Skapa en tydlig företagsstrategi 

Det är företagsledarens uppgift att skapa en företagsstrategi som är begriplig för alla inom verksamheten. Tydlig planering är avgörande för att uppnå effektivitet och framgång inom organisationer. En strategisk analys är en viktig del av att skapa en företagsstrategi.

Vårt verktyg Strategisk agenda är ett exempel på hur strategin görs tydlig. Den är uppbyggd av en rad komponenter som tillsammans ger en övergripande bild av företaget, vart det strävar och hur målet ska nås.

Implementeringen av strategin är avgörande för dess framgång.

Vilka komponenter som är relevanta att ha med vid utformandet av en Strategisk agenda kan variera beroende på företagets inriktning. Här går vi igenom några av de komponenter som kan ingå.

Kärnvärden

Kärnvärdena består utav tre till fem till antalet och beskriver vilket sätt företagets medarbetare ska agera mot andra såväl internt som externt. Olika enheter inom en organisation har olika roller och fokus, vilket kräver att strategier anpassas för att möta dessa specifika behov.

Vision

Visionen är ett framtida önskvärt tillstånd och ska besvara frågorna: Varför finns vi och var vill vi vara på lång sikt? Visionen beskrivs helst i en enda mening.

Visionen ger en bild av företagets framtidsutsikter.

Affärsidé

Affärsidén beskriver vad företaget gör och hur det genererar intäkter. Den baseras ofta på bransch, företagets storlek eller geografisk avgränsning och ska besvara frågorna:

Affärsidén kan vara inriktad på specifika marknadssegment för att bättre möta kundernas behov.

  • Vilka är vi och vad särskiljer oss från andra i samma bransch?
  • Vilken är vår produkt?
  • Vilka är våra kunder?

Strategiska vägval

De strategiska vägvalen är helt avgörande för företagets framtid. Strategi är den långsiktiga planen medan taktik är de specifika, genomförbara stegen som krävs för att realisera denna plan. De beskriver mellan ett och fyra avgörande beslut som styr vart företaget vill på lång sikt.

Strategiska vägval är en central del av företagets beslutsfattande.

Strategiska teman

Strategiska teman syftar till de initiativ som är viktigast för att hela verksamheten ska förflyttas i en önskvärd riktning de kommande åren. Teman ska vara mellan två och fem till antalet och utgå från förbättringsområden i den nuvarande verksamheten.

Strategiska teman består ofta av olika förbättringsinitiativ.

Strategiska mål

De strategiska målen beskriver vad företaget vill uppfylla under innevarande år samt på tre till fem års sikt. Ett strategiskt mål kan exempelvis innefatta de aktiviteter och processer som leder fram till verksamhetens ekonomiska resultat.

De kan också bestå av icke-finansiella inslag som exempelvis kundnöjdhet och medarbetarindex.

Strategiska mål mäts ofta med hjälp av olika prestationsindikatorer.

Förenkla och förtydliga din strategi med Strategisk agenda

Skapa en tydlig strategi som du och dina medarbetare enkelt kan realisera

Är du redo att skapa en kraftfull och genomförbar strategi, som tar ditt företag till nästa nivå? Med en Strategisk agenda kan du definiera tydliga mål, prioritera initiativ och säkerställa att alla insatser är linjerade med din övergripande vision. 

Håll företagsstrategin kort och koncis

Eftersom företagsstrategin vägleder medarbetarna i det dagliga arbetet bör den hållas kort och koncis. Strategin behöver anpassas och justeras i takt med förändringar i omvärlden.

En företagsstrategi måste vara anpassningsbar för att kunna justeras över tid.

Fördelen med att sammanfatta företagsstrategin på det här viset är att den blir lättbegriplig och tillgänglig för alla.

Se till att återbesöka strategin ofta – minst en gång om året, men gärna varje månad – och se till att det blir ett dokument som betyder någonting för medarbetarna. Det är först när de tagit till sig budskapet som det får något värde.

Andra strategier och policies

När företagsstrategin är på plats kan den brytas ned i områdesspecifika strategier. Hållbarhetsfrågorna kan exempelvis hanteras i en hållbarhetsstrategi och marknadsfrågorna i en marknadsstrategi.

Övriga funktioner som ekonomi, personal och miljö kan benämnas som så kallade policies. Det är exempelvis en god idé att placera information om anställningsupplägg tillsammans med annat som rör personalfrågor i en personalpolicy.

Policyutveckling är en viktig del av att hantera olika funktioner inom företaget.

Att positionera sig rätt inför framtiden kan kännas som en stor utmaning. Våra strategikonsulter hjälper er att ta fram en övergripande strategisk plan för verksamhetens utveckling på såväl lång som kort sikt.

Dela inlägget:

Fler artiklar

Prenumerera

på vårt nyhetsbrev för att få värdefulla tips, nyheter och inspiration relaterat till strategisk affärsutveckling.