Upptäck affärsmöjligheter snabbare och identifiera problem tidigare

Få de insikter du behöver för att fatta trygga beslut. På Kunskapspartner har vi gjort analyser i 25 år och stöttar dig samt ger svar på dina frågor. Nedan är de olika analyserna du kan välja mellan:

Ett urval av våra kunder

Rätt metod hjälper dig att ta rätt beslut

Att genomföra en analys kan kännas överväldigande och komplext. Många fastnar vid att förstå vilken data och metod som passar frågeställningen. 

Utan en tydlig och strukturerad process riskerar du att missa viktiga insikter och resultat, vilket kan leda till att du tar felaktiga beslut och förlorar möjligheter. Det är därför viktigt att hitta rätt metod, för att i slutändan kunna fatta strategiska beslut.

Vi guidar dig till rätt analys

Vi hjälper dig att formulera dina behov, använder rätt data och metod för att ge dig tydliga svar på dina frågor – så att du bättre förstår din marknad, tar rätt beslut och ökar chansen att få fler kunder.

Välj rätt analys för dig

Marknadsanalys

Få insikt i marknadens storlek, tillväxt, trender och hitta rätt position på marknaden.

Omvärldsanalys

Få insikt i megatrender hur politik, ekonomi, sociala och teknologiska faktorer påverkar din verksamhet.

Kundanalys

Förstå kundens behov och beteenden för att optimera marknadsföring och kundupplevelser.

Konkurrentanalys

Sitt i dina konkurrenters mötesrum och lär dig deras strategier för att skapa en unik position.

“Forskaren och teamet är jättenöjda med den analys ni gjorde. De skulle inte ha mäktat med att göra det själva. Ni tog fram jättemycket data som är till värde för deras ansökan.”

5/5

Ingrid Ajaxson

Uppsala Universitet Innovation

“Resultaten från er analys var betydligt mer konkret och direkt användbart än jag väntade mig. Jag har använt en vecka att följa upp och utvärdera olika spår, och har fått en klart tydligare bild av hur branschen ser ut och hur min ingång till den bör vara.”

5/5

Håkan Lennerstad

Blekinge Tekniska Högskola

“Positivt och prestigelöst samarbete. Jag upplevde att ni förstod direkt vad det handlade om och även gav förslag som ‘ja men då föreslår vi att vi gör såhär’ eller ‘då kan vi skippa det här och fokuserar på detta istället’.”

5/5

Emelie Sundberg

JU Innovation

Kontakta Edda!

Är du intresserad av att genomföra en analys och vill diskutera en lösning som passar era behov? Kontakta Edda genom formuläret!

Fyll i detta formulär så kontaktar vi dig

You ask, we answer

Vi erbjuder analyser på olika nivåer med priser som varierar beroende på omfattning och tidsåtgång. Våra analyser anpassas efter dina behov och börjar från 70 000 kronor. Mindre analyser levereras inom 4 veckor, medan större projekt kan ta 6-8 veckor att genomföra.

Nulägesanalys är en granskning och passar därför när ditt bolag står inför en fråga om marknaden, kunderna, konkurrenterna och omvärlden. Underlaget från undersökningen fungerar som en kompass i affärsvärlden, som visar var du står nu och skissar en väg framåt. 

Den ger dig insikter så att ni kan identifiera företagets eller er produkts styrkor och svagheter samt att upptäcka de möjligheter och risker som finns i omvärlden. Oavsett om du står inför stora strategiska beslut, planerar en organisatorisk förändring, eller söker vägar att förbättra din verksamhet, är nulägesanalysen din god startpunkt för att kunna göra goda strategiska beslut framåt.

En nulägesanalys är vårt paraplybegrepp för marknad, kund, konkurrent och omvärldsanalys. Våra nulägesanalyser är flexibla och tar upp de aspekter som är väsentliga för att svara på era frågor och för att ta er verksamhet framåt.

Vi tar hand om hela undersökningsprocessen från insamling av data, analys och vägledning framåt. Processen ser ut som följer:

  • Steg 1: Intromöte: Genomgång av frågeställningar, målsättningar och att boka möten framåt.
  • Steg 2: Avstämningsmöte för uppdateringar och feedback.
  • Steg 3: Avslutande presentation av materialet med konkreta förslag och överlämning av rapport.

För att genomföra våra analyser väljer vi den typ av datakälla—primär eller sekundär—som bäst lämpar sig för att svara på de specifika frågeställningarna vi står inför. Det innebär att vi antingen använder primära datakällor, sekundära datakällor, eller en kombination av båda, beroende på vad som är mest lämpligt för varje enskilt projekt.

När det gäller primära data, kan detta innebära att vi samlar in nya uppgifter direkt anpassade till projektets behov, exempelvis genom telefonintervjuer eller webbenkäter. Detta tillvägagångssätt låter oss få tillgång till aktuell och specifik information som är direkt relevant för projektets syfte.

För sekundära datakällor, återanvänder vi befintlig information som redan har samlats in för andra syften. Denna data kan inkludera offentliga rapporter, branschstatistik, tidigare studier, och andra offentligt tillgängliga data. Användandet av sekundärdata är ofta kostnadseffektivt och kan ge en bred översikt över ämnet som undersöks.

Det som gör oss unika är vårt samspel mellan ett ungt, snabbt team som är grymma på att samla in data, och våra seniora affärsutvecklare med över 25 års erfarenhet av processer och affärsstrategier. Detta innebär att vi inte bara tillhandahåller värdefull information genom att samla in data utan vi lägger vikten vid att även erbjuda strategiskt stöd för hur du kan använda information för att driva din verksamhet framåt.

Vår erfarenhet spänner över ett brett spektrum av projekt, från omfattande undersökningar för stora företag som Alfa Laval, till skräddarsydda lösningar för startups. Med oss får du inte bara en leverantör av analyser utan en strategisk partner som står vid din sida genom hela processen.

Kunskapspartner gör skräddarsydda analyser inom privat, offentlig och akademiska sektorn.
Vi jobbar med såväl startups som etablerade bolag.

Vi jobbar varken ämnes- eller branschspecifikt. Däremot säkerställer vi alltid innan vi tar på oss ett projekt att vi har rätt kompetens för projektet internt. Våra vanligaste ämnen som vi har gjort flera analyser inom är life science, medtech och greentech.

På kunskapspartner har vi som princip att alltid jobba med våra kunder inte åt dem. I praktiken betyder detta att vi vill jobba i team med er. Kunskapspartner att ni förbereder på följande sätt: Först, se till att ni har definierat en eller flera specifika frågeställningar som ni söker svar på. Detta hjälper oss att rikta analysen på bästa möjliga sätt. Därefter, samla ihop alla relevanta dokument som kan ge oss en djupare insikt i ert nuvarande läge och de utmaningar ni står inför. Slutligen, ha en klar uppfattning om er budget för denna analys. Dessa steg säkerställer att vi tillsammans kan arbeta effektivt mot att uppnå de insikter och resultat ni är ute efter

I vårt arbete med nulägesanalyser är skyddet av känslig och konfidentiell information av yttersta vikt. Vi är fullt engagerade i att säkerställa integriteten och säkerheten i all data vi hanterar, från insamling till analys och rapportering. Här är några nyckelpunkter som beskriver vår ansvarsfulla hantering:

GDPR-efterlevnad: Vi följer strikt dataskyddsförordningen GDPR. Vårt team inkluderar två personer som är särskilt utbildade inom GDPR, vilka kontinuerligt ser till att våra processer och rutiner är i linje med dessa regler. Detta säkerställer att vi behandlar all data med högsta möjliga integritet och i enlighet med lagkrav.

Anonymisering av data: All primärdata vi samlar in, exempelvis genom intervjuer, är strikt anonymiserade. Detta innebär att personlig identifierbar information, som namn, inte är kopplad till de svar och den information vi erhåller. Genom att använda anonymiserad data skyddar vi individens privatliv och säkerställer konfidentialiteten i den information vi hanterar.

Ingen delning med tredje part: Informationen som vi samlar in och analyserar delas uteslutande med vår kund. Vi vidarebefordrar aldrig känslig eller konfidentiell information till tredje part, vilket ytterligare stärker vår åtagande till datasekretess.