HÅLL KOLL PÅ KONKURRENTERNA – SPING FÖRBI DEM

Konkurrentanalys

Vill du få en tydligare bild av ditt konkurrentlandskap, din position eller vilka strategiska alternativ som ligger närmast till hands? Vi hjälper dig gärna – oavsett om du är i uppstart, tillväxt eller omställning.

Vad är en konkurrentanalys?

En konkurrentanalys är en systematisk kartläggning av företag som antingen redan konkurrerar med dig – eller kan komma att göra det framöver. Det handlar om att förstå vad andra gör, hur de gör det, och vad som särskiljer dig från dem.

I många fall är målet att hitta sin egen position. Vad gör oss unika? Var har vi ett övertag? Vad erbjuder våra konkurrenter som vi inte gör – eller tvärtom?

Hos oss på Kunskapspartner innebär en konkurrentanalys inte bara att samla in fakta. Vi hjälper dig att tolka informationen, se mönster, och fatta bättre beslut. För etablerade bolag kan det handla om att förfina sitt erbjudande eller prioritera rätt målgrupper. För startups är det ofta en del av att validera idén och förstå marknadslandskapet inför en lansering.

konkurrentanalys

Varför göra en konkurrentanalys?

En konkurrentanalys besvarar typiskt denna typen av frågor som har med positionering eller unicitet att göra:

  • “Vi vill veta om vi är unika med vår produkt eller om det finns en kundgrupp som inte är nådd än för denna typ av produkt.”
  • “Hur skiljer vi oss från andra – på riktigt?”
  • “Vi står inför en större satsning och behöver veta hur konkurrenterna ligger till.”

 

Det kan vara skrämmande att göra en konkurrentanalys, tänk så finns det någon annan som gör detta lika bra som vi? Tänk så är våra konkurrenter bättre eller har en större marknadsandel. Det är lätt att falla i tankegopar som inte hjälper en framåt. Dessutom ser vi det inte som att en konkurrentanalys behöver handla om vem som är bäst, det viktiga är att vi gör det tydligt inifrån och ut hur ni är det bästa valet för era idealkunder.

Konkurrentanalys

Konkurrentanalysen är betydande

En konkurrentanalys ger förståelse för vad som är standard i din bransch, var du sticker ut, och var det finns strategiska möjligheter att växa, särskilja dig.

En konkurrentanalys kan vara till stor nytta när:

  • Validera unicitet på marknaden.
  • När du vill förtydliga eller justera din position på marknaden.
  • När du ska lansera en ny produkt eller tjänst och behöver förstå hur andra aktörer arbetar.
  • När du vill ha ett beslutsunderlag inför affärsutveckling, paketering eller expansion.
  • När du vill identifiera förbättringsområden i relation till andra företag i samma bransch.
konkurrentanalys

Varför välja Kunskapspartner?

  • Resultatdrivet fokus med strategisk förankring Vi levererar konkreta, mätbara resultat som gör skillnad för ditt företag. Vi ser till att du får insikter som gör verklig skillnad för din strategi och tillväxt.
  • Djup förståelse Vi förstår din vardag. Med lång erfarenhet av att arbeta med ägarledda och entreprenörsdrivna bolag vet vi vad som krävs för att skapa relevanta och användbara beslutsunderlag.
  • Kombinerat perspektiv Vi kan kombinera statistik med människors perspektiv. Genom att användaolika metoder får du möjlighet till en skräddarsydd analys.
  • Handlingsbara resultat Vi levererar inte bara data. Vi ger dig konkreta rekommendationer som du kan agera på direkt. Analysen är bara början på ett smartare beslutsfattande.

Våra metoder och arbetssätt

Vi använder fyra metoder som var för sig, eller i kombination, svarar på de flesta frågor våra kunder brukar ha. Fokus ligger alltid på att göra analysen begriplig, visuell och användbar.

Edit Content

Vi börjar med att kartlägga enskilda konkurrenter – en och en. Varje aktör analyseras utifrån:

  • Geografisk närvaro
  • Omsättning och nyckeltal (när möjligt)
  • Produkter/tjänster
  • Styrkor och svagheter

     

Denna information sammanställs sedan i en översiktlig tabell. Kunden får en tydlig jämförelse av konkurrenternas profiler, positioner och unika egenskaper. Resultatet blir en praktisk karta över det relevanta konkurrentlandskapet.

Edit Content

SWOT är ett klassiskt och kraftfullt verktyg för att identifiera:

  • Vad konkurrenterna gör bra
  • Vad som verkar vara deras svagheter
  • Vilka externa möjligheter och hot som kan påverka både dem – och er

 

Vi bygger SWOT-analysen på flera typer av källor, bland annat:

  • Företagsrapporter och databaser (ex. Orbis, Morningstar)
  • Marknadsrapporter (ex. Statista, Gartner)
  • Sociala medier och recensioner
  • Branschbloggar, konkurrenters webbplatser och marknadsföring

 

SWOT passar särskilt bra inför strategisk planering, för att förstå sin egen position i relation till andra, eller när man vill konkretisera en differentieringsstrategi.

Edit Content

Spridningsdiagram (scatter plots) är ofta den mest uppskattade delen i våra konkurrentanalyser. De visar tydligt var olika aktörer befinner sig i förhållande till varandra utifrån två valda variabler, till exempel:

  • Pris (X-axel)
  • Effektivitet, produktkvalitet eller innovation (Y-axel)

 

Detta gör det lätt att se:

  • Vem av dina konkurrenter som ligger var genom en matris
  • Vilken nisch eller position ni kan ta
  • Om det finns outnyttjade luckor i marknaden

 

Vi anpassar alltid variablerna utifrån kundens verksamhet och tillgänglig data.

scatterplot exempelbild.
Edit Content

För att förstå konkurrensens karaktär på en viss marknad använder vi även Porters välkända modell. Den analyserar fem krafter:

  • Leverantörers förhandlingsstyrka
  • Kunders förhandlingsstyrka
  • Hot från substitut
  • Hot från nya aktörer
  • Rivalitet mellan befintliga konkurrenter

 

Denna analys är särskilt värdefull om du:

  • Undersöker en ny bransch
  • Vill förstå marknadens lönsamhet
  • Behöver ett strategiskt beslutsunderlag för expansion eller investering

Vilka resultat ni kan förvänta er:

Våra leveranser innehåller alltid både detalj och överblick. Du kan förvänta dig:

  • En sammanställning av konkurrenter i tabellform
  • SWOT-analys för en eller flera aktörer
  • Scatter plots med tydlig positionering
  • Tydlig summering av slutsatser.

 

Vi avslutar alltid med att koppla analysen till din verklighet: Vad säger detta om din position? Vilka är dina USPar jämfört med andra? Och var ligger de största möjligheterna framåt?

marknadsanalys mockup

Hur processen ser ut

Analysprojekt baseras på omvattning, val av analys (eller analyser). Men våra projekt följer alltid samma process. Du kan förvänta dig:

Vi kickar igång projektet

Uppstartsmöte

Vi går igenom era frågeställningar och målsättningar, och planerar arbetet tillsammans.

Uppstartsmöte

Vi håller er uppdaterade

Avstämningsmöte

Under arbetets gång har vi ett avstämningsmöte där ni får en lägesrapport och möjlighet att ge input.

Avstämningsmöte

Överlämning och avslut

Slutpresentation

Vi presenterar resultatet i ett avslutande möte med tydliga insikter och rekommendationer. Därefter skickas all dokumentation till er.

Avslutningsmöte

Boka ett intromöte, så berättar vi mer

Fyll i formuläret nedan så bokar vi ett förutsättningslöst möte. Där går vi igenom era behov och förväntningar och potentiella steg framåt.

bild på personer som håller upp dokument och analyser

Marknadsanalys

Få en helhetsbild av marknadens storlek, tillväxt, trender och potential. Vi hjälper dig förstå var efterfrågan finns och hur du bäst positionerar ditt erbjudande.

Omvärldsanalys

Håll koll på faktorer som påverkar din verksamhet – från teknikskiften till politiska och ekonomiska förändringar. Vi skapar överblick och guidar dig i att anpassa din strategi i rätt tid.
Två personer som skakar hand.

Kundanalys

Fördjupa din kunskap om dina kunder – deras behov, beteenden och drivkrafter. Vi hjälper dig segmentera målgrupper och skapa träffsäkra erbjudanden.

You ask, we answer

Nulägesanalys är en granskning och passar därför när ditt bolag står inför en fråga om marknaden, kunderna, konkurrenterna och omvärlden. Underlaget från undersökningen fungerar som en kompass i affärsvärlden, som visar var du står nu och skissar en väg framåt. 

Den ger dig insikter så att ni kan identifiera företagets eller er produkts styrkor och svagheter samt att upptäcka de möjligheter och risker som finns i omvärlden. Oavsett om du står inför stora strategiska beslut, planerar en organisatorisk förändring, eller söker vägar att förbättra din verksamhet, är nulägesanalysen din god startpunkt för att kunna göra goda strategiska beslut framåt.

En nulägesanalys är vårt paraplybegrepp för marknad, kund, konkurrent och omvärldsanalys. Våra nulägesanalyser är flexibla och tar upp de aspekter som är väsentliga för att svara på era frågor och för att ta er verksamhet framåt.

Vi tar hand om hela undersökningsprocessen från insamling av data, analys och vägledning framåt. Processen ser ut som följer:

  • Steg 1: Intromöte: Genomgång av frågeställningar, målsättningar och att boka möten framåt.
  • Steg 2: Avstämningsmöte för uppdateringar och feedback.
  • Steg 3: Avslutande presentation av materialet med konkreta förslag och överlämning av rapport.

För att genomföra våra analyser väljer vi den typ av datakälla—primär eller sekundär—som bäst lämpar sig för att svara på de specifika frågeställningarna vi står inför. Det innebär att vi antingen använder primära datakällor, sekundära datakällor, eller en kombination av båda, beroende på vad som är mest lämpligt för varje enskilt projekt.

När det gäller primära data, kan detta innebära att vi samlar in nya uppgifter direkt anpassade till projektets behov, exempelvis genom telefonintervjuer eller webbenkäter. Detta tillvägagångssätt låter oss få tillgång till aktuell och specifik information som är direkt relevant för projektets syfte.

För sekundära datakällor, återanvänder vi befintlig information som redan har samlats in för andra syften. Denna data kan inkludera offentliga rapporter, branschstatistik, tidigare studier, och andra offentligt tillgängliga data. Användandet av sekundärdata är ofta kostnadseffektivt och kan ge en bred översikt över ämnet som undersöks.

Det som gör oss unika är vårt samspel mellan ett ungt, snabbt team som är grymma på att samla in data, och våra seniora affärsutvecklare med över 25 års erfarenhet av processer och affärsstrategier. Detta innebär att vi inte bara tillhandahåller värdefull information genom att samla in data utan vi lägger vikten vid att även erbjuda strategiskt stöd för hur du kan använda information för att driva din verksamhet framåt.

Vår erfarenhet spänner över ett brett spektrum av projekt, från omfattande undersökningar för stora företag som Alfa Laval, till skräddarsydda lösningar för startups. Med oss får du inte bara en leverantör av analyser utan en strategisk partner som står vid din sida genom hela processen.

Kunskapspartner gör skräddarsydda analyser inom privat, offentlig och akademiska sektorn.
Vi jobbar med såväl startups som etablerade bolag.

Vi jobbar varken ämnes- eller branschspecifikt. Däremot säkerställer vi alltid innan vi tar på oss ett projekt att vi har rätt kompetens för projektet internt. Våra vanligaste ämnen som vi har gjort flera analyser inom är life science, medtech och greentech.

På kunskapspartner har vi som princip att alltid jobba med våra kunder inte åt dem. I praktiken betyder detta att vi vill jobba i team med er. Kunskapspartner att ni förbereder på följande sätt: Först, se till att ni har definierat en eller flera specifika frågeställningar som ni söker svar på. Detta hjälper oss att rikta analysen på bästa möjliga sätt. Därefter, samla ihop alla relevanta dokument som kan ge oss en djupare insikt i ert nuvarande läge och de utmaningar ni står inför. Slutligen, ha en klar uppfattning om er budget för denna analys. Dessa steg säkerställer att vi tillsammans kan arbeta effektivt mot att uppnå de insikter och resultat ni är ute efter

I vårt arbete med nulägesanalyser är skyddet av känslig och konfidentiell information av yttersta vikt. Vi är fullt engagerade i att säkerställa integriteten och säkerheten i all data vi hanterar, från insamling till analys och rapportering. Här är några nyckelpunkter som beskriver vår ansvarsfulla hantering:

GDPR-efterlevnad: Vi följer strikt dataskyddsförordningen GDPR. Vårt team inkluderar två personer som är särskilt utbildade inom GDPR, vilka kontinuerligt ser till att våra processer och rutiner är i linje med dessa regler. Detta säkerställer att vi behandlar all data med högsta möjliga integritet och i enlighet med lagkrav.

Anonymisering av data: All primärdata vi samlar in, exempelvis genom intervjuer, är strikt anonymiserade. Detta innebär att personlig identifierbar information, som namn, inte är kopplad till de svar och den information vi erhåller. Genom att använda anonymiserad data skyddar vi individens privatliv och säkerställer konfidentialiteten i den information vi hanterar.

Ingen delning med tredje part: Informationen som vi samlar in och analyserar delas uteslutande med vår kund. Vi vidarebefordrar aldrig känslig eller konfidentiell information till tredje part, vilket ytterligare stärker vår åtagande till datasekretess.