FÖRSTÅ KUNDEN FÖR ATT FÅ FLER

Kundanalys

Kundanalys handlar om att förstå varför dina kunder köper – av dig eller någon annan. Med en kundanalys identifierar vi vad era kunder faktiskt är villiga att betala för.

Vi har haft förmånen att arbeta med många kunder

Ett urval av våra kunder

Att gissa vad dina kunder vill ha är inte tillräckligt

Många företag förlitar sig på gammal data eller antaganden om vem kunden är och vad de behöver. Detta leder till att budget för sälj och marknadsföring ofta slösas på fel målgrupper och kampanjer som inte ger resultat. En kundanalys ger insikt i beteenden och behov, så att ni kan fatta beslut baserade på konkret data istället för antaganden.

kundanalys

Frågor som en kundanalys svarar på:

  • Vad får våra kunder att välja oss eller någon annan? 
  • Hur vill era kunder att ni kommunicerar med dem?
  • Vilka drivkrafter och hinder upplever våra kunder under köpprocessen?
kundanalys
kundanalys

Vilka resultat kan ni kan förvänta er:

  • Förstå vad dina kunder faktiskt vill ha och är villiga att betala för. 
  • Stärkt relation med befintliga kunder och ökad kundnöjdhet. 
  • Datadrivna kundsegment baserade på verkliga kundbeteenden.
kundanalys

Kontakta oss

Är du intresserad av att genomföra en analys och vill diskutera en lösning som passar era behov? Kontakta Edda genom formuläret!​

You ask, we answer

Vi erbjuder analyser på olika nivåer med priser som varierar beroende på omfattning och tidsåtgång. Våra analyser anpassas efter dina behov och börjar från 70 000 kronor. Mindre analyser levereras inom 4 veckor, medan större projekt kan ta 6-8 veckor att genomföra.

Nulägesanalys är en granskning och passar därför när ditt bolag står inför en fråga om marknaden, kunderna, konkurrenterna och omvärlden. Underlaget från undersökningen fungerar som en kompass i affärsvärlden, som visar var du står nu och skissar en väg framåt. 

Den ger dig insikter så att ni kan identifiera företagets eller er produkts styrkor och svagheter samt att upptäcka de möjligheter och risker som finns i omvärlden. Oavsett om du står inför stora strategiska beslut, planerar en organisatorisk förändring, eller söker vägar att förbättra din verksamhet, är nulägesanalysen din god startpunkt för att kunna göra goda strategiska beslut framåt.

En nulägesanalys är vårt paraplybegrepp för marknad, kund, konkurrent och omvärldsanalys. Våra nulägesanalyser är flexibla och tar upp de aspekter som är väsentliga för att svara på era frågor och för att ta er verksamhet framåt.

Vi tar hand om hela undersökningsprocessen från insamling av data, analys och vägledning framåt. Processen ser ut som följer:

  • Steg 1: Intromöte: Genomgång av frågeställningar, målsättningar och att boka möten framåt.
  • Steg 2: Avstämningsmöte för uppdateringar och feedback.
  • Steg 3: Avslutande presentation av materialet med konkreta förslag och överlämning av rapport.

För att genomföra våra analyser väljer vi den typ av datakälla—primär eller sekundär—som bäst lämpar sig för att svara på de specifika frågeställningarna vi står inför. Det innebär att vi antingen använder primära datakällor, sekundära datakällor, eller en kombination av båda, beroende på vad som är mest lämpligt för varje enskilt projekt.

När det gäller primära data, kan detta innebära att vi samlar in nya uppgifter direkt anpassade till projektets behov, exempelvis genom telefonintervjuer eller webbenkäter. Detta tillvägagångssätt låter oss få tillgång till aktuell och specifik information som är direkt relevant för projektets syfte.

För sekundära datakällor, återanvänder vi befintlig information som redan har samlats in för andra syften. Denna data kan inkludera offentliga rapporter, branschstatistik, tidigare studier, och andra offentligt tillgängliga data. Användandet av sekundärdata är ofta kostnadseffektivt och kan ge en bred översikt över ämnet som undersöks.

Det som gör oss unika är vårt samspel mellan ett ungt, snabbt team som är grymma på att samla in data, och våra seniora affärsutvecklare med över 25 års erfarenhet av processer och affärsstrategier. Detta innebär att vi inte bara tillhandahåller värdefull information genom att samla in data utan vi lägger vikten vid att även erbjuda strategiskt stöd för hur du kan använda information för att driva din verksamhet framåt.

Vår erfarenhet spänner över ett brett spektrum av projekt, från omfattande undersökningar för stora företag som Alfa Laval, till skräddarsydda lösningar för startups. Med oss får du inte bara en leverantör av analyser utan en strategisk partner som står vid din sida genom hela processen.

Kunskapspartner gör skräddarsydda analyser inom privat, offentlig och akademiska sektorn.
Vi jobbar med såväl startups som etablerade bolag.

Vi jobbar varken ämnes- eller branschspecifikt. Däremot säkerställer vi alltid innan vi tar på oss ett projekt att vi har rätt kompetens för projektet internt. Våra vanligaste ämnen som vi har gjort flera analyser inom är life science, medtech och greentech.

På kunskapspartner har vi som princip att alltid jobba med våra kunder inte åt dem. I praktiken betyder detta att vi vill jobba i team med er. Kunskapspartner att ni förbereder på följande sätt: Först, se till att ni har definierat en eller flera specifika frågeställningar som ni söker svar på. Detta hjälper oss att rikta analysen på bästa möjliga sätt. Därefter, samla ihop alla relevanta dokument som kan ge oss en djupare insikt i ert nuvarande läge och de utmaningar ni står inför. Slutligen, ha en klar uppfattning om er budget för denna analys. Dessa steg säkerställer att vi tillsammans kan arbeta effektivt mot att uppnå de insikter och resultat ni är ute efter

I vårt arbete med nulägesanalyser är skyddet av känslig och konfidentiell information av yttersta vikt. Vi är fullt engagerade i att säkerställa integriteten och säkerheten i all data vi hanterar, från insamling till analys och rapportering. Här är några nyckelpunkter som beskriver vår ansvarsfulla hantering:

GDPR-efterlevnad: Vi följer strikt dataskyddsförordningen GDPR. Vårt team inkluderar två personer som är särskilt utbildade inom GDPR, vilka kontinuerligt ser till att våra processer och rutiner är i linje med dessa regler. Detta säkerställer att vi behandlar all data med högsta möjliga integritet och i enlighet med lagkrav.

Anonymisering av data: All primärdata vi samlar in, exempelvis genom intervjuer, är strikt anonymiserade. Detta innebär att personlig identifierbar information, som namn, inte är kopplad till de svar och den information vi erhåller. Genom att använda anonymiserad data skyddar vi individens privatliv och säkerställer konfidentialiteten i den information vi hanterar.

Ingen delning med tredje part: Informationen som vi samlar in och analyserar delas uteslutande med vår kund. Vi vidarebefordrar aldrig känslig eller konfidentiell information till tredje part, vilket ytterligare stärker vår åtagande till datasekretess.