CASE
Från strategi till digital framgång med Waltero
När Waltero tog sina första steg som teknikstartup var visionen tydlig – att bidra till en smartare och mer hållbar värld genom avancerad mätteknik med Edge AI. Men för att nå ut till rätt kunder krävdes mer än bara innovation.
Tillsammans med Kunskapspartner formades en digital strategi som översatte teknik till affärsnytta. Genom ett nära samarbete skapades struktur för marknadsföring och försäljning, med konkreta resultat i form av globalt intresse, stark tillväxt och en digital närvaro som levererar.

Om Waltero
Waltero AB är ett teknikföretag, med rötter i Lund, som har utvecklat en avancerad digital lösning för mätning och övervakning med hjälp av computer vision och Edge AI.
Genom sin helhetslösning kombinerar företaget sensorer, kommunikationsteknik och molntjänster för att hjälpa sina kunder att effektivt samla in och analysera olika typer av data. Detta ger företag, kommuner och andra organisationer möjlighet att optimera sin resursanvändning och minska sitt miljöavtryck, att effektivisera sina processer och arbeta smartare.
“Waltero är ett bolag som består av nyfikna, ingenjörsmässiga människor som vill utveckla saker. Vi använder foton och edge AI-teknik för att omvandla olika typer av data till digital data. Bland annat för att styra och optimera resursanvändning, men med en rad olika användningsområden” beskriver Anders Carlberg, Director of Customer Success, Co-Founder

En vision om hållbar resursanvändning
Waltero AB grundades med en tydlig vision om att driva den digitala omställningen inom samhällsinfrastruktur och bidra till en mer hållbar framtid. Företagets lösningar syftar till att minska slöseri och förbättra effektiviteten genom att erbjuda insiktsfulla, datadrivna verktyg. Med sin teknologi har Waltero som mål att vara en ledande aktör inom Edge AI, och att hjälpa sina kunder att fatta informerade beslut som bidrar till långsiktig hållbarhet.
Om vårt samarbete
Sedan 2022 har Waltero och Kunskapspartner samarbetat i ett projekt med digital affärsutveckling. Inledningsvis fokuserade samarbetet på att bygga upp strukturer för marknadsföring och försäljning. Arbetet skedde på två nivåer: strategiskt, för att tydliggöra Walteros erbjudande och marknadsposition, och operativt, för att skapa praktiskt marknads- och säljmaterial.
“Det spännande med samarbetet med Kunskapspartner är att det har utvecklats i takt med Walteros egna tillväxt. Från att vi knappt hade en produkt till att vi nu har en digital marknadsföringsstrategi som driver merparten av vår trafik.” förklarar Mattias Nahlin, Chief Strategy Officer.
Från 2024 har samarbetet fått en tydligare skärpa och fokuserat mer på:
- Account-Based Marketing (ABM) genom LinkedIn och riktat marknadsföringsmaterial
- SEO-optimerat innehåll
- Produktion av video och fotomaterial
- Skapande av marknads- och säljmaterial

Från startup till strukturerad tillväxt
Waltero startade som en innovativ teknikidé, men mötte utmaningen att omsätta sin produkt till ett tydligt erbjudande. Kunskapspartner bidrog genom att hjälpa till att definiera målgruppen, utveckla en strategi och säljtratt och etablera digital närvaro.
Mattias Nahlin förklarar:
“Vi gick från att sträcka ut handen till alla möjliga kunder, till att nu ha en konkret Account-Based Marketing-strategi och en leads funnel. Vi ser nu ett intresse globalt från kunder som aktivt letar efter våra lösningar.”

Samarbetet inkluderade både strategi och praktisk implementering.
Under våra två år tillsammans har arbetet utvecklats i takt med Walteros tillväxtresa. I början låg fokus på strategi – att förstå affären, identifiera rätt kundsegment och skapa en tydlig riktning för hur erbjudandet skulle nå marknaden. Vi lade grunden för säljtratten och byggde upp strukturer och processer för att stötta tillväxten. Allt eftersom Waltero mognade som bolag, har samarbetet gradvis skiftat mot praktisk implementering. Det strategiska perspektivet har hela tiden funnits med, men fokus har successivt flyttats mot konkret innehållsproduktion, marknadsaktiviteter och taktiska insatser som driver resultat.
Konkreta resultat och affärsvärde
Waltero har genom projektet sett mätbara resultat:
- Ökad digital synlighet och fler inbound leads
- En strukturerad säljprocess med effektiv uppföljning
- Ökat kundintresse globalt
“Det vi gjort tillsammans med Kunskapspartner har hjälpt oss att paketera och förvandla vår produkt till ett fungerande erbjudande för kunderna.” – Anders Carlberg
Från att initialt vara ett projekt med strategiskt fokus, har projektets senare fas haft fokus på implementering. Däribland har fokus legat på leadsgenerering och SEO. Från april 2024 till december 2024 har arbetet med digital strategi och SEO lett till starka tillväxtsiffror. Här är några av de viktigaste resultaten:
- Organic impressions: +7346,24%
- GSC Clicks: +1059,87%
- GA Users: +499,49%
- GA Sessions: +443,71%
- Page Views: +359,67%
- Form Submissions: +600,00%
Dessa resultat illustreras i diagrammet nedan:

Nedan är ett galleri som ytterlihgare illustrerar vad vi har åstadkommit i vårt samarbete:

Vill du läsa mer om digital strategi och hur Kunskapspartner kan hjälpa dig? Klicka här så kan du läsa om våra projekt i digital affärsutveckling.