CASE

Ledarskapsutbildning med IKEA

IKEA Industry Älmhult samarbetade med Kunskapspartner för att stärka sina första linjens ledare genom en omfattande ledarskapsutbildning, som även inkluderade en DISC-analys för ledningsgruppen.

IKEA

Utmaningen

IKEA Industry Älmhult behövde stärka sina första linjens ledare och förbättra ledningsgruppens samarbete genom en ledarskapsutbildning och DISC-analys.

Lösningen

IKEA Industry Älmhult samarbetade med Kunskapspartner för att stärka sina första linjens ledare genom en ledarskapsutbildning, inklusive DISC-analys för ledningsgruppen.

Resultaten

Ökad ledareffektivitet och tidssparande inom organisationen. DISC-analysen främjade öppen dialog om individuella behov och skapade ett icke-dömande klimat i ledningsgruppen.

Projektbeskrivning

Ledarskapsutbildning:
Ledarskapsutbildningen var en omfattande ”ledarskapsresa” som inkluderade gruppmöten kombinerat med individuell uppföljning och utveckling av ledare.

DISC-analys:
Alla medlemmar i ledningsgruppen genomgick en DISC-analys. Teorin och resultatet gicks sedan igenom tillsammans med Carl-Henric, varefter gruppen fick identifiera sina prioriteringar för kommande år och lägga fokus på de viktigaste områdena.

Kunskapspartners roll:

Kunskapspartner spelade en dubbel roll:

  • Sakkunnig: Att förmedla relevant ledarskapsteori och DISC-analys på ett pedagogiskt sätt.
  • Coach: Fungera som en extern rådgivare och coach, särskilt inom ledarskapsprogrammet, för att hjälpa ledarna att känna sig tryggare, identifiera sina styrkor och områden för förbättring.

 

Resultat

Ledarskapsutbildning:
Ledarna kände sig tryggare och kunde identifiera sina styrkor samt områden som behövde förbättring. Detta ledde till en ökad effektivitet och tidssparande, inte bara för ledarna själva men även inom hela organisationen.

DISC-analys:
Ledningsgruppen kunde genom analysen öppna upp för en öppen dialog om individuella behov. Det skapade ett öppet och icke-dömande klimat inom gruppen, vilket hjälpte dem att sätta igång processer de tidigare inte haft kraften att påbörja.

Feedback från kunden:

IKEA uttryckte hög grad av tillfredsställelse med Kunskapspartners insats och nämnde att de hade samarbetat flera gånger tidigare. Kunden kände att det inte fanns några förbättringsområden och såg fram emot möjligheten att arbeta tillsammans igen.

Sammanfattning:

Genom sitt expertstöd och pedagogiska förmedling av ledarskapsteori och DISC-analys, lyckades Kunskapspartner framgångsrikt assistera företaget i att stärka sina ledare och förbättra kommunikationen inom ledningsgruppen.

Relevanta referenser

IKEA-referenser

IKEA

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.

Almi - logga

Almi

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.

Skåne Region

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.

malmö referenser

Malmö Universitet

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.