CASE
AI som första kontakt i vården – med kunskap som grund för tillväxt
Startupen Atjoo utvecklar en AI-agent som kan ersätta den första kontakten med vården. Med stöd från Kunskapspartner genomfördes en marknadsanalys som gav dem nya insikter om konkurrenssituationen – och ett konkret underlag att använda i dialoger med investerare och vid ansökningar om stöd. Resultatet? Ett projekt som både sparade tid och skapade nya möjligheter för framtiden.


Utmaningen
Behov av att förstå konkurrentlandskapet, och marknaden för att skapa trovärdigt material för investerare och ansökningar.

Lösningen
En skräddarsydd desktop analys med fokus på marknad- och konkurrenter framtagen av Kunskapspartner.

Resultaten
Utan tydlig validering riskerar affärsidéer att sakna trovärdighet hos investerare. Analysen gav konkreta insikter, stärkte investerarnas förtroende och bidrog till en godkänd ansökan hos Arctic Ventures.
Analysen blev underlag till investerare och Arctic Ventures ansökan
Atjoo är en nystartad techstartup med säte i Luleå som utvecklat en AI-agent med målet att avlasta vårdgivare vid första kontakten med vårdtagare. Genom att automatisera den inledande kommunikationen via samtal effektiviserar Atjoos lösning vårdens processer och frigör tid för vårdpersonal.
När Atjoo behövde stärka sin marknadsposition tog vd:n Benyam Angeria initiativ till att genomföra en strategisk marknads- och konkurrentanalys. I samarbete med oss på Kunskapspartner genomfördes ett analysprojekt med fokus på marknad och affärsutveckling – ett viktigt steg för att skapa tydlighet kring målgrupp, behov och differentierande faktorer.
Syftet med att dela detta case är att visa hur ett väl genomfört analysprojekt kan ge startups både validering, verktyg för tillväxt – och en tydligare väg framåt.
Utmaningen
Atjoo behövde förstå sin marknadsposition och hur deras AI-agent stod sig gentemot andra lösningar. För att kunna kommunicera detta till investerare och andra intressenter behövdes ett tydligt underlag. Företaget behövde också säkerställa att deras antaganden om marknaden var korrekta – och om det fanns liknande lösningar som de behövde förhålla sig till.
Val av lösning
Efter att ha sonderat marknaden föll valet på Kunskapspartner. Det var det personliga bemötandet och det professionella intrycket som avgjorde, menar Benyam.
“Vi frågade ju runt ganska mycket, men mycket var ert bemötande – väldigt positiva och väldigt trevliga. Bra första intryck. Och utifrån det så körde vi på er och det var ett bra val.” – Benyam Angeria,
Lösningen blev en skräddarsydd marknads– och konkurrentanalys, anpassad efter Atjoos specifika behov.

Genomförandeprocessen
Planering:
Projektet planerades tillsammans med Atjoo med tydliga deadlines och en flexibel struktur som möjliggjorde snabb leverans av resultat vid behov.
Genomförande:
Kunskapspartner genomförde en djupgående analys av Atjoos konkurrentlandskap och marknad, med särskilt fokus på att validera affärsidén och positionera företaget för investeringsdialoger. Arbetet byggde på dialog med Atjoo, tillgång till deras hypoteser och ett iterativt arbetssätt där slutsatser formulerades tydligt.
Kommunikation:
Samarbetet präglades av täta avstämningar och hög tillgänglighet.
“Det gick väldigt snabbt. Jag tror vi nästan alltid var före deadlines. När vi hade någonting viktigt så hade ni bra flexibilitet och tog fram det material som vi behövde för att ta nästa steg i andra pågående processer.” säger Benyam.
Resultat
Analysen blev en konkret tillgång i bolagets fortsatta arbete. Den användes direkt i ansökningar till investerare och offentliga medel, vilket resulterade i godkända ansökningar – exempelvis hos Arctic Ventures.
“Vi har kunnat använda analysen i kontakt med investerare, för ansökning av mjuka medel och projekt. Så när vi ansöker så skickar vi med analysen. Det validerar vår plats på marknaden.”
Atjoo upplevde att analysen gav ett värdefullt tredjepartsperspektiv och fungerade som ett kvitto på att de var på rätt väg.
“Analysen blev som en validering av vad vi själva trodde. Den blir också något mer konkret att visa upp eftersom det kommer från en tredjepart.”
Kundens feedback
Benyam uppskattade samarbetet för dess smidighet och tydlighet – en liten egen insats som gav stor utväxling genom analysen. Han lyfter att slutsatserna i analysen är särskilt användbara, tydliga och konkreta och tillägger om projektet:
“Det gick ovanligt snabbt och smidigt. Och vi behövde inte använda så mycket av vår egen tid för att ni skulle avancera i ert arbete eller för att det skulle bli bra.”
Framåtblick
Projektet visade hur viktigt det är för innovativa startups att ha ett välgrundat och oberoende beslutsunderlag. För Kunskapspartner innebar det även ett kvitto på värdet i att arbeta nära kunden, snabbt och med hög anpassningsförmåga.
Att ha en stark och innovativ idé räcker inte alltid för att övertyga investerare. Atjoos resa visar att en fokuserad analys kan bli ett kraftfullt verktyg för att skapa både förståelse och förtroende hos potentiella investerare eller kunder – något varje tillväxtbolag har mycket att vinna på att ta med sig.