Ingen annan än ditt företag har tillgång till den unika erfarenhet och kunskap som finns inom er verksamhet. Med en bra nulägesanalys kan ni få fram ett omfattande underlag att använda vid beslutsfattande. Er kollektiva intelligens blir på så vis en konkurrensfördel.
Med varje affärsbeslut tillkommer en grad av osäkerhet. Ofta saknas fullständig information för att beslutsunderlaget ska kännas heltäckande eller tillräckligt med tid vid själva beslutsfattandet.
Yttre faktorer som ökar känslan av osäkerhet kan vara:
- Pandemin och dess efterverkningar
- Ekonomins möjliga riktningar
- Stora förändringar, trendbrott och nya kraftfulla affärsmodeller, ofta genom digitalisering av processer, branscher och produkter
- Nya vanor, värderingar och preferenser bland kunder och konsumenter
Utforska olika analyser
Fatta strategiska beslut baserade på fakta
Behöver du djupare insikter i din marknad, konkurrens eller kundbeteenden? Med en analys får du detaljerade och handlingsbara insikter, som kan förbättra strategisk planering och beslutsfattande. Oavsett om du söker en marknads-, konkurrent-, omvärlds-, eller kundanalys, har vi de verktyg och den expertis som krävs för att ge dig den kunskap du behöver för att lyckas.
Hur möter jag dessa utmaningar som beslutsfattare?
I föränderliga tider förlitar vi oss ofta på våra instinkter och vårt omdöme för att snabbt anpassa oss och skapa tillräcklig visshet i ett beslutsfattande. Det kan bli bra – om vi har bra instinkter och ett gott omdöme.
Problemet är att viktiga faktorer som skulle kunna ge ett bredare underlag för beslutet kan missas. Potentialen för bättre beslutsfattande ligger i att ta vara på den kollektiva kunskapen och intelligensen i verksamheten. Till exempel inom ledningsgruppen eller i de team du arbetar med. Det inbegriper att finna sätt att:
- Ta vara på allas omdömen och kunskaper
- Sätta ord på fler magkänslor (både goda och dåliga)
- Stimulera fler hjärnor att vilja förstå hur saker hänger ihop
- Uppmuntra utforskning av möjligheter och konsekvenser
Det ger er en skarp analys samt underlättar framtagandet av de mest lovande alternativen och handlingsvägarna. Ni får helt enkelt ett mer komplett underlag, som bygger på en stark samsyn i era viktigaste frågor.
Hur fattar vi bättre strategiska beslut tillsammans?
En central del i varje process som ska leda till strategiska beslut, är en klar bild av nuläget. Endast då kan ni realistiskt jämföra er situation med en väl definierad målbild. Nulägesanalysen måste vara ärlig och transparent för att ni ska kunna bedöma om er situation håller för det ni vill bygga utifrån den.
I takt med att ni släpper fram potentialen i er kollektiva intelligens bygger ni tillsammans upp en bättre känsla och förståelse för nuläget. Det reducerar i sin tur osäkerhet och gör er bättre rustade för att ta nya beslut.
Som beslutsfattare kanske du nu tänker:
- Det är redan en utmaning för oss i ledningen att hänga med i förändringstempot och fatta väl underbyggda beslut.
- Vi har inte tid att fråga alla i verksamheten om vad de tycker, och även om vi gör det, så måste det vara minst lika svårt för dem att hänga med.
Vad är en analys?
Det finns ett enkelt sätt att samla in den kollektiva kunskapen som var och en skapat från sina observationer och perspektiv. Analyser är ett utmärkt verktyg för att skaffa underlag som hjälper dig att ta strategiska beslut för framtiden.
En analys är en grundlig genomsökning av ett specifikt område, till exempel kunder, konkurrenter, omvärld eller marknad. Läs mer om analyser här och hur de kan hjälpa dig att fatta bättre strategiska beslut.