WORKSHOP

Leanspelet

Vill du utmana ditt team i en engagerande, interaktiv och utvecklande workshop – då är leanspelet för er! Lär er hur ni kan förbättra er organisation genom förståelse för leanprinciperna. 

Vi har haft förmånen att arbeta med många kunder

Ett urval av våra kunder

Vad är Leanspelet?

Leanspelet är en upplevelsebaserad övning framtagen i syfte att öka förståelsen om hur samarbete, arbetsorganisation och god kommunikation kan kan optimera en verksamhet. Det synliggör kopplingar mellan kunders krav, produktionsförändringar, leveransförmåga, flexibilitet och lönsamhet på ett pedagogiskt sätt utifrån de så kallade leanprinciperna. 

När passar en workshop i Leanspelet?

Kommunikation, samarbete och ständiga förbättringar är utmaningar som företag ofta tampas med. Lean är ett koncept som utvecklats med syfte att minimera slöseri på arbetsplatsen, och därmed utveckla verksamheten där fokus handlar om att skapa högsta möjliga kundvärde. Så vill ni bli bättre på att kommunicera på arbetsplatsen, förbättra ert samarbete eller och vill rusta för förändring? Då kan lean vara en arbetsmetod för er.

Hur fungerar en workshop i Lean?

Övningen utspelas i en simulerad arbetsmiljö och genomförs i flera omgångar. Deltagarna delas in i grupper och tilldelas olika roller med varierande arbetsuppgifter. Under övningen uppmanas deltagarna, i samråd med sina respektive team, till att ta initiativ och beslut som kan förbättra verksamheten.

Efter varje omgång följs verksamhetens resultat upp med analys och diskussion om möjligheter till förbättringar. Diskussionerna brukar vara roliga och livliga – något som ökar upplevelsen och det praktiska lärandet. Antalet spelomgångar brukar variera beroende på tidsåtgång i workshopen och hur stort fokus ska vara kring reflektionen och återkopplingen till den verkliga vardagen.

Vad du får ut av att göra en workshop i Leanspelet

En tydlig insyn i hur processer och arbetsflöden fungerar.

En praktisk insyn till ständiga förändringar och ständiga förbättringar.

En bättre förståelse för vikten av samarbete och kommunikation.

Kontakta Givi Kokaia för att boka en workshop

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!

Är du intresserad av en av våra workshops och vill diskutera en lösning som passar era behov? Kontakta Givi genom formuläret!​

You ask, we answer

Övningen skräddarsys efter ditt företags specifika behov och anpassas efter sammanhang. För att ni ska få ut så mycket som möjligt av Leanspelet tar vi reda på ert mål och syfte med övningen under ett förberedande möte. Därmed kan spelet även genomföras som ett kommunikationsspel, förbättringsspel eller samarbetsspel – beroende på vad just er verksamhet vill fokusera på. Vi blandar teori med diskussioner och använder oss av kreativa processledningsmetoder för att skapa dynamik och intresse.

Ni kan förvänta er: 

  • En bättre förståelse för vikten av samarbete och kommunikation.

  • En praktisk insyn till ständiga förändringar och förbättringar.

  • En tydlig insyn i hur processer och arbetsflöden fungerar.

En nulägesanalys är vårt paraplybegrepp för marknad, kund, konkurrent och omvärldsanalys. Våra nulägesanalyser är flexibla och tar upp de aspekter som är väsentliga för att svara på era frågor och för att ta er verksamhet framåt.

Vi tar hand om hela undersökningsprocessen från insamling av data, analys och vägledning framåt. Processen ser ut som följer:

  • Steg 1: Intromöte: Genomgång av frågeställningar, målsättningar och att boka möten framåt.
  • Steg 2: Avstämningsmöte för uppdateringar och feedback.
  • Steg 3: Avslutande presentation av materialet med konkreta förslag och överlämning av rapport.

För att genomföra våra analyser väljer vi den typ av datakälla—primär eller sekundär—som bäst lämpar sig för att svara på de specifika frågeställningarna vi står inför. Det innebär att vi antingen använder primära datakällor, sekundära datakällor, eller en kombination av båda, beroende på vad som är mest lämpligt för varje enskilt projekt.

När det gäller primära data, kan detta innebära att vi samlar in nya uppgifter direkt anpassade till projektets behov, exempelvis genom telefonintervjuer eller webbenkäter. Detta tillvägagångssätt låter oss få tillgång till aktuell och specifik information som är direkt relevant för projektets syfte.

För sekundära datakällor, återanvänder vi befintlig information som redan har samlats in för andra syften. Denna data kan inkludera offentliga rapporter, branschstatistik, tidigare studier, och andra offentligt tillgängliga data. Användandet av sekundärdata är ofta kostnadseffektivt och kan ge en bred översikt över ämnet som undersöks.

Det som gör oss unika är vårt samspel mellan ett ungt, snabbt team som är grymma på att samla in data, och våra seniora affärsutvecklare med över 25 års erfarenhet av processer och affärsstrategier. Detta innebär att vi inte bara tillhandahåller värdefull information genom att samla in data utan vi lägger vikten vid att även erbjuda strategiskt stöd för hur du kan använda information för att driva din verksamhet framåt.

Vår erfarenhet spänner över ett brett spektrum av projekt, från omfattande undersökningar för stora företag som Alfa Laval, till skräddarsydda lösningar för startups. Med oss får du inte bara en leverantör av analyser utan en strategisk partner som står vid din sida genom hela processen.

Kunskapspartner gör skräddarsydda analyser inom privat, offentlig och akademiska sektorn.
Vi jobbar med såväl startups som etablerade bolag.

Vi jobbar varken ämnes- eller branschspecifikt. Däremot säkerställer vi alltid innan vi tar på oss ett projekt att vi har rätt kompetens för projektet internt. Våra vanligaste ämnen som vi har gjort flera analyser inom är life science, medtech och greentech.

På kunskapspartner har vi som princip att alltid jobba med våra kunder inte åt dem. I praktiken betyder detta att vi vill jobba i team med er. Kunskapspartner att ni förbereder på följande sätt: Först, se till att ni har definierat en eller flera specifika frågeställningar som ni söker svar på. Detta hjälper oss att rikta analysen på bästa möjliga sätt. Därefter, samla ihop alla relevanta dokument som kan ge oss en djupare insikt i ert nuvarande läge och de utmaningar ni står inför. Slutligen, ha en klar uppfattning om er budget för denna analys. Dessa steg säkerställer att vi tillsammans kan arbeta effektivt mot att uppnå de insikter och resultat ni är ute efter

I vårt arbete med nulägesanalyser är skyddet av känslig och konfidentiell information av yttersta vikt. Vi är fullt engagerade i att säkerställa integriteten och säkerheten i all data vi hanterar, från insamling till analys och rapportering. Här är några nyckelpunkter som beskriver vår ansvarsfulla hantering:

GDPR-efterlevnad: Vi följer strikt dataskyddsförordningen GDPR. Vårt team inkluderar två personer som är särskilt utbildade inom GDPR, vilka kontinuerligt ser till att våra processer och rutiner är i linje med dessa regler. Detta säkerställer att vi behandlar all data med högsta möjliga integritet och i enlighet med lagkrav.

Anonymisering av data: All primärdata vi samlar in, exempelvis genom intervjuer, är strikt anonymiserade. Detta innebär att personlig identifierbar information, som namn, inte är kopplad till de svar och den information vi erhåller. Genom att använda anonymiserad data skyddar vi individens privatliv och säkerställer konfidentialiteten i den information vi hanterar.

Ingen delning med tredje part: Informationen som vi samlar in och analyserar delas uteslutande med vår kund. Vi vidarebefordrar aldrig känslig eller konfidentiell information till tredje part, vilket ytterligare stärker vår åtagande till datasekretess.