CASE

Ett strategiarbete som involverar hela företaget

Helsingborgshem har i ett strategiarbete med stöd av Kunskapspartner, utvecklat en ny affärsplan och utbildat alla sina medarbetare i affärsmannaskap, vilket har lett till ökat engagemang och stolthet bland de anställda.

Helsingborghem -strategiarbete

Utmaningen

Helsingborgshem behövde uppdatera sin affärsplan och samtidigt öka sina medarbetares förståelse för affärsmannaskap för att skapa större kundvärde.​

Lösningen

Kunskapspartner ledde framtagandet av den nya affärsplanen och utbildade 230 medarbetare i affärsmannaskap med strategimodellen Strategisk agenda.

Resultaten

Ökat engagemang och stolthet bland medarbetarna. Årligen reviderad och kondenserad affärsplan för framtida användning.

Hur strategiarbetet gick till

När bostadsbolaget Helsingborgshem 2019 skulle uppdatera sin affärsplan för de kommande fyra åren bestämde de sig för att samtidigt utbilda sina 230 medarbetare i affärsmannaskap.

– Det är medarbetarna som varje dag fattar beslut ute i organisationen. Med en utbildning i affärsmannaskap ville vi öka förståelsen för vad som skapar kundvärde, säger Magnus Jönsson, ekonomichef på Helsingborgshem.

Utgångspunkt i Strategisk agenda

Bostadsbolaget lät genomföra en offentlig upphandling för att få stöd vid framtagandet av den nya affärsplanen och hjälp att genomföra utbildningen i affärsmannaskap. Upphandlingen vanns av Kunskapspartner som processlett arbetet med utgångspunkt i strategimodellen Strategisk agenda.
 
– Arbetet med affärsplanen har fungerat bra. Det har inneburit många sittningar där vi vänt och vridit på vår vision, våra fokusområden och mål. Nu är den färdigställd och godkänd av styrelsen, säger Magnus Jönsson.
 

Utbildningen i affärsmannaskap har uppskattats av de anställda. ”Medarbetarna har känt att vi satsar på dem” förklarar Jönsson.

Ökat engagemang bland de anställda

Arbetet har resulterat i ett ökat engagemang och en växande medvetenhet hos företagets anställda. För Helsingborgshem väntar nu vidare arbete med de delar som Kunskapspartner hjälpt till att upprätta.

– Vi har tagit fram en kondenserad affärsplan på en sida, vilken vi har för avsikt att revidera årligen. Vi vill även arbeta vidare med utbildningsdelen i intern regi, säger Magnus Jönsson.

Han ser positivt på företagets framtid.

– Nu har vi beskrivit vart vi ska. Nästa steg blir att se till att det vi sagt ska hända verkligen händer. Vi har en spännande tid framför oss.

Relevanta referenser

IKEA-referenser

Ikea

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.

Almi - logga

Almi

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.

Skåne Region

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.

malmö referenser

Malmö Universitet

A short description of the service and how the visitor will benefit from it.