CASE

Så hittade Nexor Insight sin unika plats på en växande marknad

När universitetslektorn Maria Appelqvist och forskarkollegan Jonas Lundsten utvecklade Nexor Insight utgick de från en enkel men viktig fråga: Hur förstår vi människors drivkrafter på djupet och hur bör insikterna användas för att skapa en hållbar arbetsmiljö? För att kunna visa värdet fullt ut behövdes en analys som satte metoden i sitt sammanhang.

Utmaningen

Att skapa tydlighet inifrån och ut: vad är det vi gör, för vem och på vilket sätt är vi unika och att kunna styrka detta med fakta från en oberoende tredje part.​

Lösningen

Marknad- och konkurrentanalys med fakta, visualiseringar och ett utifrån perspektiv vilket tydliggör positionering och marknadspotential.

Resultaten

Analysen bekräftade Nexor Insights unicitet, visade på ett globalt behov vilket gav Maria och Jonas en riktning för att bygga sitt bolag framåt. ​

Medarbetarundersökningen som ser människors drivkrafter

Nexor Insight är ett vetenskapsbaserat analysverktyg som är till för att skapa en mer hållbar arbetsmiljö utifrån hur varje individs motivation fungerar. I stället för att använda traditionella enkäter med flervalsalternativ så vill Maria och Jonas satsa på att fånga människors upplevelser – och göra dem begripliga. Verktyget gör det möjligt att synliggöra mönster i en organisation på tre nivåer: individ, grupp och system. På så sätt kan organisationer lära känna sig själv bättre, hitta utvecklingsmöjligheter och skapa en mer hållbar arbetsmiljö.

Utmaningen för Maria och Jonas var att bevisa att deras metod inte bara var unik, utan också hade en tydlig plats på en växande marknad. En marknads- och konkurrentanalys gav i detta case en tydligare bild av både styrkorna i deras metod och potentialen för framtida tillväxt. Analysen konkluderade att det finns en unicitet, visade hur Nexor Insight är annorlunda skiljer och att behovet växer globalt. 

Utmaningen – att förklara något nytt på en etablerad marknad

Att lansera en ny idé på en marknad där det redan finns etablerade lösningar är inte enkelt. Maria beskriver deras största utmaning så här:

Det vi stod inför var hur vi presenterar det här på ett sätt som människor förstår. Vi förstod att vi hade ett unikt sätt att mäta, men processen gjorde det mycket klarare hur vi skiljer oss från det som finns på marknaden.” – Maria Apfelqvist

Många företag är vana vid klassiska medarbetarundersökningar: färdiga frågor, siffror på en skala, statistik och tabeller. Det Maria och Jonas utvecklade var något helt annat – en fenomenologiskt inspirerad metod där man faktiskt analyserar vad människor upplever inte bara hur de kryssar i en ruta.

För att kunna ta nästa steg behövde de svar på tre centrala frågor som många företagare känner igen sig i:

  1. Är vår idé verkligen unik, vilka andra gör något liknande?
  2. Hur ser marknaden ut och växer den?
  3. Hur borde vi positionera oss?
  4.  

Hur en analys kan skapar tydlighet framåt

En nuläges- och konkurrentanalys kan ge svar på frågor som annars är svåra att greppa. I fallet med Nexor Insight levererade vi bland annat:

  • En positioneringskarta – som tydligt visade att de flesta befintliga lösningar låg i fältet låg vetenskaplighet och standardiserad mätning. Här framträdde en lucka där Nexor Insight stack ut med sin höga vetenskapliga förankring och sin förmåga att ge feedback på flera nivåer.

  • Segmentera konkurrenter –konkurrenter delades upp i kategorier utifrån hur lösningarna arbetar med medarbetardata och vilken grad av vetenskaplig förankring de har. Det gjorde det enklare att se de dominerande mönstren på marknaden och var Nexor Insight skiljer sig åt. På så sätt blev det enklare att se vilken spelplan de agerar på.

  • Marknadsutveckling – analysen visade att marknaden för organisationsanalyser väntas fördubblas globalt under de kommande åren, med Europa som en stark tillväxtregion. För Nexor Insight blev det en bekräftelse på att tajmingen är rätt. 

Tre centrala vinster från analysen

När vi pratade med Maria några veckor efter presentationen av materialet beskrev hon vinsterna från att ha gjort analysen på följande sätt: 

1. En bekräftelse på unicitet – Maria och Jonas fick svart på vitt hur deras metod skiljer sig från existerande alternativ.
2. Marknadsvalidering – en extern validering på att behovet av nya analysverktyg inte bara finns, utan dessutom växer globalt.
3. Strategiskt material – underlag för kommande presentationer, möten och hemsida.

Det här hjälper oss att bli bättre på att beskriva oss själva. Vi har ingen hemsida ännu, men analysen är en stor hjälp när vi skapar den.” 

Maria beskrev vidare skillnaden som hon ser i att driva företag och att bygga ett bolag och hur hon ser en marknads- och konkurrentanalys som en viktig del i bolagsbyggandet.

Jag ser att det här är en väldigt vital komponent i bolagsbyggande. Tidigare har jag drivit företag mer för att dra in extra inkomster, men nu bygger vi ett bolag som ska stå på egna ben. Analysen har gett oss den tydlighet vi behövde för att ta nästa steg.” – Maria Appelqvist

Vad en analys kan göra för dig

Oavsett om du leder en startup, en forskningsidé eller en etablerad organisation är utmaningarna ofta liknande: Vad är våra unika säljargument?  På vilka sätt är vi unika? Hur rör sig marknaden idag? Vilka trender finns idag?

En analys kan ge dig:
Klarhet i hur du skiljer dig från andra aktörer.
Insikt i hur marknaden utvecklas och var potentialen finns.
Verktyg i form av visualiseringar, kartor och ramverk som hjälper dig att kommunicera din styrka till kunder, partners och investerare.

Det var precis vad Nexor Insight fick, och det kan du också få.

Det blev mycket klarare för oss hur vi skiljer oss från det som finns på marknaden.” – Maria Appelqvist

Vi tackar Maria Appelkvist och Jonas Lundsten för ett fint samarbete.